Pages

Ads 468x60px

Otistik Bozukluk

Otistik bozukluk çocukluk çağının erken dönemlerinde belirtilerini gösterebilen çocukluk çağı nöropsikiyatrik hastalıklarından bir tanesidir.
çocuğun kendini ifade etmesine yarayan dil gelişimi alanı
insanlarla ilişki kurmasını sağlayan sosyal iletişim alanı
içinde bolca hayaller olan oyun alanın gelişiminde gecikme varsa,
bir takım anlamsız tekrarlayıcı hareketler eşlik ediyorsa,
bu durum tıbbi olarak yaygın gelişimsel bozukluk yelpazesi altında incelenir. Bu üç alanda da çocuğun gelişimini engelleyecek ve hayatını etkileyecek düzeyde sınırlılık varsa tanı otizm olur.
18 aylık bebeğin en az 20 kelimesi 24 aylık bir bebeğin ise en az 5o kelimesi olmasını bekleriz. Kendini seslerle anlatmaya çalışırken giderek buna mimikler ve jestlerde eşlik etmeye başlar. Otizm tanısı almış çocukların bebekliklerinde çıkarılan seslerin ve eşlik eden mimik ve jestlerin miktar açısından sınırlı ve nitelik bakımdan zayıf olduğu saptanmıştır.
KONUŞMA GECİKMESİ OLAN HER ÇOCUK YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMELİDİR.
Sağlıklı bir gelişimde içinde bebeğin en fazla anne ya da primer bakım veren kişi olmakla birlikte diğer insanların görüntü ve seslerine ilgi göstermesini bekleriz.Yapılan araştırmalarda bu çocukların erken dönemde annelerine gösterdikleri ilgi ve ilişkideki karşılıklılığın daha az olduğu saptanmış. Bu bebekler cee yapmak, el çırpmak gibi bebeklik oyunlarına eşlik etmeyebilirler.Diğer bebeklerin dikkatini çeken hayvanlar, çocuklar yerine bu bebekler dönen nesneler, parlak cisimler yada müziğe aşırı bir ilgi, hatta hayranlık duyabilirler.
Erken dönem belirtilerini yaşa göre incelersek
yaş belirtileri:
göz kontağı kısıtlı olması
seslenmeye ve gülümsemeye yanıt az olması
kucağa alınınca mutlu olmayabilir (kucak için elini anneye uzatma hareketini yapmama )
yalnız kalmaktan mutlu
yabancı korkusunun gelişmemesi
İSME YANIT VERMEME
6 aylıkken beklenen heceleme,9 aylıkken beklenen agulama gelişmemiş olması
2-3 yaş arası belirtiler
en sık başvuru konuşma gecikmesidir
mevcut kazanılmış becerilerde gerileme gözlenebilir.
sosyal ilişkide zorluklar
kucağa alınmak için kolları açmak,
göz kontağı kurmamak,
istediği bir nesneyi gösterme aşamasında önce nesneye sonra anneye sonra yeniden nesneyi işaret ederek anlatabilmek
taklit becerileri kısıtlılık (bye bye güle güle yapmama,)
yalnız olmaya meyilli olma
Kısıtlı mimikler,anlamsız gülmeler,
İSMİNE BAKMAMA
sevincini erişkinlerle paylaşmama
oyuncaklarla diğer çocuklar gibi oymamama
gözlerinde bakarken çeşitli bakış anormallikleri
yaşıtlara ilgisizlik
2 yaşında beklenen çocuklarla paralel oyun oynamada eksiklik
diğer çocuklar gibi ebeveynlerinden yakınlık beklemezler.
-2 yaş çocuğundan beklenen 2 kelimelik cümle kurma,komutları anlama,yaşına uygun kelime dağarcığı gelişmemiş olması
Koku hassasiyeti
Sese duyarlılık (yüksek seslerde kulak tıkama,müziğe aşırı ilgili olma)
Aynı kelimeleri tekrar tekrar söyleme(perseverasyon)
onunla konuşurken söylenilen kelimeleri tekrar etme(ekolali)
sterotipiler
parmak ucunda yürüme,
dönme,
sallanma,
el çırpma,
dönen renkli parlak ses çıkaran nesnelere ilgi çok daha fazladır.

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...